hry
Počítačová hra
Vývojářské a vydavatelské společnosti počítačových her a videoher
Abecední seznam existujících společností
0–9
1C Company 2K Games 2015, Inc. 3D Gade 3D Realms 989 Studios
A
AGD Interactive ATMOS Activision Acclaim interactive Adeline Software International AdventureSoft Ambrosia Software American Laser Games Amusement Vision, Ltd. Apogee Software Arc System Works ArenaNet Argonaut Games Artdink Artepiazza Artificial Studios Artworx Aruze Arxel Tribe Ascaron Asmik Ace Entertainment Asymmetric Publications Atari Atari Games Atlus Atomic Blue
B
BVS Development Corporation Barking Dog Studios Bethesda Softworks Big Huge Games Bohemia Interactive Studio BioWare Bitmap Brothers Bizarre Creations Blizzard Entertainment Blue Byte Software Bridge Publications Buena Vista Interactive Bungie Studios
C
CD Projekt Camelot Software Planning Camerica Capcom Capstone Software Castaway Entertainment Cenega Czech Channel 7 Cinemaware Circle Studio Codemasters Color Dreams Commercial Data Systems Console manufacturer Core Design Creative Assembly Creature Labs Criterion Games Croteam Cryptic Studios Crystal Dynamics
D
Destination Games Digital Anvil Digital Chocolate Digital Extremes Digital Illusions CE Digital Image Design Dimps
E
EA Los Angeles Eidos Interactive Electronic Arts Elixir Studios Ensemble Studios Epic Games Eurocom
F
FTL Games Factor 5 Firaxis Games First Star Software Flagship Flagship Studios Free Fall Associates Free Radical Design Funcom
G
Game Arts Game Freak Game Network Gameware Development GarageGames Gas Powered Games Gearbox Software Gray Matter Interactive Guild Software
H
HAL Laboratory, Inc. Hudson Soft Human Head Studios
I
IO Interactive Id Software Illusion Softworks, a. s. Impressions Games InXile Entertainment Incog Inc. Infinity Ward Infogrames Insomniac Games Interplay Entertainment Irem Iron Lore Entertainment Iron Realms Entertainment Irrational Games
J
Jagex Jaleco JoWood Junction Point Studios
K
KEMCO Koei Konami Konami Computer Entertainment Japan
L
Lionhead Studios LucasArts Luxoflux
M
Majesco Majorem Maxis Melbourne House Microsoft Game Studios Midway Games Mindscape Group Mist Walker Mithis Entertainment Mojang Monolith Productions Monolith Soft Mythic Entertainment
N
NCsoft Namco Namco Cybertainment, Inc. Natsume Naughty Dog NetDevil Neversoft Nexon Inc. Nintendo Nival NovaLogic Nutting Associates
O
O3 Entertainment Obsidian Entertainment Ocean Software
P
PF Magic Pandemic Studios Paradox Entertainment Paradox Interactive Petroglyph Games Polyphony Digital PopCap Games Psygnosis Pterodon Software Piranha Bytes PyroStudios
R
RAD Game Tools Rare Raven Software Ready at Dawn Red Storm Entertainment Rebellion Reflections Interactive Relic Entertainment Remedy Entertainment Retro Studios Revolution Software Ritual Entertainment Rockstar Games Rockstar Leeds Rockstar North Rockstar San Diego Rockstar Toronto Rowan Software Running With Scissors, Inc.
S
SNK Playmore Saber Interactive Sammy Sega Shaba Games Sigil Games Online Silicon Knights Silmarils SilverBack Studios Simtex Simutronics SingleTrac Smilebit Softdisk Softnyx Sonic Team Sony Computer Entertainment Sony Online Entertainment Spark Unlimited Spectrum Holobyte Spiderweb Software Square Enix Stainless Steel Studios Starbreeze Studios Starpath Strangelite Sucker Punch Productions Sunsoft Superior Software
T
THQ Taito Corporation Take Two Interactive Talonsoft Team 17 Technos Japan Corporation Tecmo Telltale Games Tesla Studios The 3DO Company The Behemoth The Collective, Inc. Three Rings Design Timegate Studios Trauma Studios Treasure Co. Ltd Treyarch Tri Synergy Troika Games Turbine, Inc.
U
Ubisoft Ultimate Play The Game
V
Valve Corporation Vic Tokai Virgin Interactive Visual Concepts Volition Inc.
W
Wangame Studios Warp Pipe Warthog Games Limited Wemade Entertainment Wildfire Studios Wisdom Tree Wargaming
Z
Počítačová hra či videohra je druh hry zprostředkovaný interaktivním softwarem na různých elektronických platformách, například počítačích PC a Macintosh, na specializovaných herních konzolích, které jsou určeny téměř výhradně na hraní her a multimediální zábavu, či na mobilních telefonech.
S uživatelem hry komunikují uživatelem pomocí textu, grafiky a zvuků, často vyžadují ovládací zařízení či výkonný hardware. Obvykle slouží k zábavě, takzvané serious games ale pomáhají k rozvoji schopností a výuce. Dějiny videoher začínají v polovině 20. století a jejich vývoj je spojený s rozvojem výpočetní techniky.
Hra
Výsledkem vývoje počítačové hry je virtuální svět nebo prostředí, do kterého může hráč pomocí komponentů připojených k počítači (myš, klávesnice, joystick, gamepad a další) vstoupit a jeho dění ovlivňovat. K interakci dochází na základě zásahu hráče do spuštěného programu, který byl pro takový zásah vyvíjen. Obvykle se jedná o určitý úkol, který musí hráč splnit za daných podmínek nebo v časovém limitu, zvítězit v simulaci sportu či boje, případně dosáhnout jiného cíle odvislého od námětu a žánru hry i záměru vývojářů. Existují ale i tzv. sandboxové hry, které nemají žádný konkrétní cíl.
Námět
Námětem počítačové hry může být naprosto cokoliv – filmy, historické reálie a války, obyčejný život, detektivní vyšetřování, fantastické bitvy mezi smyšlenými národy, deskové hry atd.
Žánry
Herní žánry se dnes nejobecněji kategorizují do těchto žánrových skupin (viz níže), přičemž u některých titulů dochází k prolínání žánrů nebo vytváření specifických podžánrů. Žánry se liší způsobem zásahu hráče do hry a nabízenými prostředky programu k interakci.
- akční
- bojovka (Beat 'em up, Hack 'n' slash)
- plošinovka
- MOBA
- akční adventura
- stealth
- survival horor
- adventura
- textová adventura
- grafická textovka
- grafická point and click adventura
- 3D adventura
- Vizuální román
- Interaktivní film
- střílečka
- FPS (střílečka z pohledu první osoby)
- TPS (střílečka z pohledu třetí osoby)
- MMOFPS
- Shoot 'em up
- Taktická střílečka
- strategie
- tahová strategie (TBS)
- realtimová strategie (RTS)
- budovatelská strategie
- tower defense (TD)
- simulátor
- simulátor života (The Sims, Second Life atp.)
- dopravní simulátor (letecký, vlakový, atp.)
- virtuální bojiště (simuluje bojiště složené nejméně ze dvou složek armád – pozemní, letecké, námořní)
- sportovní
- hra na hrdiny (RPG)
- akční RPG, „diablovky“ - akce a vývoj postavy má přednost před příběhem
- epické RPG - příběh je velice silnou stránkou hry
- MMORPG (Massive multiplayer online role play game – masivně multiplayerová online hra na hrdinu)
- ostatní
Počítačové hry o více hráčích
- Podrobnější informace naleznete v článku Hra o více hráčích.
Takové hry se dají hrát s jinými hráči. Různí hráči se mohou pomocí „sesíťování“ všech svých počítačů (nebo pomocí internetu) a napojením/přihlášením setkat v reálném čase v programu jedné a tytéž hry, s cílem kooperativního jednání nebo naopak se setkat jako protivníci či vytvořit v některých hrách i rozličné nepřátelské nebo spřátelené týmy. Hry o více hráčích (Multiplayer) jsou velmi populární mezi počítačovými hráči a to zejména proto, že lidský protivník či spoluhráč je mnohem atraktivnější volbou ve virtuálním světě, nežli počítačem ovládaný subjekt. Hry nabízí spektrum nápadů a možností využití herního prostředí hráčům, odvíjející se od žánru i technologického zpracování hry. Dnes téměř každá komerčně úspěšná hra nabízí možnost hry více hráčů.
Hry hrané po Internetu
- Podrobnější informace naleznete v článku Online hra.
Online hra je počítačová hra, která umožňuje hraní po internetu. Buď je hra specificky pro takovou hru více hráčů navržena, nebo nabízí online hru jako druhou možnost vedle hry pro jednoho hráče bez potřeby připojení k síti.
Dělí se do těchto kategorii:
- MOBA (Multiplayer online battle arena)
- MUD (Multi-User Dungeon)
- MMOG (Massively-Multiplayer Online Game)
Hry hrané na jednom počítači
Na jednom počítači může až několik hráčů najednou zasahovat do dění na obrazovce (obvykle čtyři), přičemž počet hráčů, kteří zasahují do hry je obvykle limitován samotnou hrou nebo množstvím ovládacích zařízení, které jsou k počítači k dispozici nebo jejich možností je k počítači připojit. Tento způsob hraní už však dnes u komerčních titulů nebývá k vidění, zejména pro značné nepohodlí několika hráčů tísnících se u jedné obrazovky, a tak zůstává doménou hlavně starších arkádovitých akčních her např. typu Dyna Blaster nebo závodů vozidel (např. Lotus) apod.
Hotseat
Tento způsob či mód hraní ve více hráčích je stále využíván zejména u her hraných po kolech (především strategických her jako Heroes of Might and Magic). Hráči se střídají pouze na jednom počítači, což je výhoda, délka hraní se však může neúměrně protahovat, což bývá ošetřeno např. časovým limitem. Je zároveň na nich, zda sledují tahy protivníka či ne.
Split Screen
Split Screen je multiplayer mód k vidění u starších her, zvláště těch, které ještě nepodporovaly hraní po síti. Spočívá v rozdělení obrazovky do několika částí podle počtu hráčů. Každý hráč pak vidí na obrazovce svojí část hry.
Bot
Bot je počítačem simulovaný hráč užívaný k tréninku nebo když není momentálně možnost živých spoluhráčů. Obvykle má nastavitelné atributy.
Hry hrané po místní síti[
- Související informace naleznete také v článku Local Area Network.
Hry hrané po místní síti se hrají hráči proti sobě navzájem (PvP) nebo spolu proti počítači. Počet možných hráčů je omezen enginem hry. Nejčastěji používají protokol TCP/IP. Jeden hráč zakládá hru a stává se tedy „HOSTITELEM“, ostatní hráči se poté připojují jako „KLIENTI“. Hostitel přednastavuje vlastnosti hry buď v menu nebo přes konzoly. Skoro všechny moderní hry obsahující multiplayer mívají v sobě importovanou možnost hraní na místní síti a zvláštní balík na založení samostatného serveru (Dedicated server v Counter-Strike).
Způsoby interakce[
Kamera[
Hráčův pohyb po virtuálním světě snímá kamera, která může být statická nebo plovoucí, což záleží na typu hry, nastavení nebo grafickém enginu. Záběry kamery jsou poté přenášeny na hráčův monitor pro zobrazení dění ve hře.
U statické kamery jsou přednastaveny její polohy, hráč pak může přepínat mezi těmito pohledy například klávesou a zvolit si tak pro něho ideální pohled (statické kamery je využíváno zejména u závodních her - pohled z nárazníku, z kabiny, zpoza auta,..).
Plovoucí kamera je ovládána hráčem a ten si sám určuje její vzdálenost a úhel natočení většinou pomocí pohybu myši. Toho je využíváno zejména u her, kde má hráč velkou volnost pohybu, jako jsou MMORPG hry.
U některých her se můžeme setkat s různou kombinací statické a plovoucí kamery. Například je pevně dán úhel pohledu na bojiště, ale kameru lze přibližovat a oddalovat nebo nelze zoomovat, ale lze rotovat pod pevným úhlem pohledu, atp.
Základní pojmy pro typ kamery jsou:
- First person - pohled z očí hrané postavy, vytváří dojem jako byste byli ve hře.
- Third person - pohled třetí osoby, vidíte ovládanou postavu před/pod sebou, dává větší přehled o tom co se ve hře děje kolem Vás.
Grafika
Grafické zpracování je další určující součástí hry, která ukazuje její obsah z vizuálního hlediska. Každá hra (pokud není založena na ryze textové interakci s hráčem) má své grafické znázornění. Některé (zejména moderní hry) mají díky množství efektů vysoké nároky zejména na výkon grafické karty.
Herní prostředí
Zpracováno 2D nebo 3D.
- jeden rozsáhlý a detailní svět – RPG hry, adventury, akční hry
- okruhy, stadiony atp. – sportovní hry, závodní hry, simulátory
- početné a rozsáhlé lokace – simulátory, adventury, arkády, akční hry, logické hry
- jedno obměňované herní prostředí – arkády, logické hry, sportovní hry
- Rozlehlými světy se vyznačují RPG hry.
- Arkády a logické hry si většinou vystačí s neměnným prostředím, jen lehce obměněným, hraje-li se hra např. na kola nebo dosáhl-li hráč určitého počtu bodů. V arkádách, logických hrách a simulacích se nejčastěji setkáme s výrazem Game Over, který znamená neúspěch – Konec hry.
- Adventury mívají početné lokace k prozkoumávání, ale stejně jako RPG hry se mohou vyznačovat rozsáhlým světem.
- Závodní hry se samozřejmě odehrávají v lokacích prostoupených dráhou pro pohyb vozidla nebo několika okruhy.
- Letecké simulátory jsou zase logicky vymezeny vzdušným prostorem nad rozsáhlou lokací, jiné simulátory se odehrávají nejčastěji v rozsáhlé lokaci s detailním a uceleným prostranstvím.
- Prostředí sportovních her jsou taktéž příznačná – stadiony, okruhy atd.
Využití v lékařství
V případě rozsáhlých popálenin, je u bolestivé terapie při hojení ran vedle nasazení opiátů dovoleno též hrát počítačové hry, sloužící k odvedení jeho pozornosti od bolesti. V USA byl pro tyto účely vytvořen program Ice World (Svět ledu), z důvodu, že pacienti tvrdili, že se jim připomíná zážitek popálení. Proto byl vyvinut program se sněhem a ledem.
Obvyklá herní schémata, výrazy a pojmy[
- New Game (Nová hra)
- Load Game (Načíst uloženou hru)
- Save game (Uložit hru)
- Quick save/load (Rychlé uložení/načtení)
- Single player (Hra pro jednoho hráče)
- Multiplayer (Hra více hráčů)
- Game Over (Konec hry)
- Level (Úroveň)
- Score (Body)
- Respawn (obnovení postavy po ztrátě života)
Historie počítačových her
- Podrobnější informace naleznete v článku Dějiny počítačových her a videoher.
Problémy spojené s počítačovými hrami[
Počítačové hry s sebou přináší množství volnosti a kreativity vývojářů, vytvářením umělých světů, které mají takovou etiku, jakou definuje tvůrce v pravidlech a takovou morálku jakou zvolí hráč. U typů čistě akčních her jde prvořadě o účelové násilí nebo zabíjení. S možnostmi technologií se upřednostňuje realistické ztvárnění smrti adekvátní ke způsobu zabití. Hraní takových her pak otupí reakce na násilí.[1] Metaanalýza ukázala, že hraní násilných her působuje zvýšení agresivity a snížení empatie.[2]
S rozšířením a zpřístupněním internetu masám vzrostl zájem o online hry (MMORPG), které umožňují hráčům žít život virtuálního charakteru (avatara) ve virtuálním světě, s možností kooperace s ostatními hráči, jež jsou napojením rovněž součástí virtuálního světa. Vesměs platí, že morálku si pěstují avataři sami a často odlišnou, než znají ze skutečného světa. Problémem spojeným s MMORPG je závislost na nich, která je dána zejména jejich časovou náročností. Obecně má závislost na počítačových hrách negativní vliv na sociální vztahy a zdravotní kondici.
Odkazy
Literatura
- Dostál, J. Výukový software a didaktické počítačové hry - nástroje moderního vzdělávání. Journal of Technology and Information Education. 2009, Olomouc, Vydala Univerzita Palackého, Ročník 1, Číslo 1, s. 24–28. ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (on-line).
Reference[editovat | editovat zdroj]
- ↑ http://public.psych.iastate.edu/caa/abstracts/2005-2009/07cab.pdf - The effect of video game violence on physiological desensitization to real-life violence
- ↑ https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=4NylLU4AAAAJ&pagesize=100&sortby=pubdate&citation_for_view=4NylLU4AAAAJ:9ZlFYXVOiuMC - Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in Eastern and Western countries: A meta-analytic review.
Související články
Externí odkazy
- Obrázky, zvuky či videa k tématu počítačová hra nebo videohra ve Wikimedia Commons
- ABCgames.cz – komplexní databáze PC her
- CDH.cz – česká databáze her na PC, Xbox a Playstation
- DatabázeHer.cz – český projekt vytvořený hráčskou komunitou snažící se zaznamenat historii her na platformě PC
- KdyCoVyjde.cz – databáze her s daty vydání - seřazených na časové ose