Jdi na obsah Jdi na menu

hry

Počítačová hra

 
 

Vývojářské a vydavatelské společnosti počítačových her a videoher

Abecední seznam existujících společností

0–9

1C Company  2K Games  2015, Inc.  3D Gade  3D Realms  989 Studios 

A

AGD Interactive   ATMOS   Activision  Acclaim interactive  Adeline Software International   AdventureSoft   Ambrosia Software   American Laser Games   Amusement Vision, Ltd.   Apogee Software   Arc System Works   ArenaNet   Argonaut Games   Artdink   Artepiazza   Artificial Studios   Artworx   Aruze  Arxel Tribe   Ascaron   Asmik Ace Entertainment   Asymmetric Publications   Atari   Atari Games   Atlus   Atomic Blue 

B

BVS Development Corporation   Barking Dog Studios   Bethesda Softworks  Big Huge Games   Bohemia Interactive Studio   BioWare   Bitmap Brothers  Bizarre Creations   Blizzard Entertainment  Blue Byte Software  Bridge Publications  Buena Vista Interactive   Bungie Studios 

C

CD Projekt   Camelot Software Planning   Camerica   Capcom   Capstone Software   Castaway Entertainment   Cenega Czech   Channel 7   Cinemaware   Circle Studio   Codemasters   Color Dreams   Commercial Data Systems   Console manufacturer   Core Design   Creative Assembly   Creature Labs   Criterion Games   Croteam   Cryptic Studios   Crystal Dynamics 

D

Destination Games   Digital Anvil   Digital Chocolate   Digital Extremes   Digital Illusions CE   Digital Image Design   Dimps  

E

EA Los Angeles   Eidos Interactive   Electronic Arts   Elixir Studios   Ensemble Studios   Epic Games   Eurocom 

F

FTL Games   Factor 5   Firaxis Games   First Star Software   Flagship   Flagship Studios   Free Fall Associates   Free Radical Design   Funcom 

G

Game Arts   Game Freak   Game Network   Gameware Development   GarageGames   Gas Powered Games   Gearbox Software   Gray Matter Interactive   Guild Software 

H

HAL Laboratory, Inc.   Hudson Soft   Human Head Studios 

I

IO Interactive   Id Software   Illusion Softworks, a. s.   Impressions Games   InXile Entertainment   Incog Inc.   Infinity Ward   Infogrames   Insomniac Games   Interplay Entertainment   Irem   Iron Lore Entertainment  Iron Realms Entertainment   Irrational Games 

J

Jagex   Jaleco   JoWood   Junction Point Studios 

K

KEMCO   Koei   Konami   Konami Computer Entertainment Japan 

L

Lionhead Studios   LucasArts   Luxoflux 

M

Majesco   Majorem   Maxis   Melbourne House  Microsoft Game Studios   Midway Games  Mindscape Group   Mist Walker   Mithis Entertainment   Mojang   Monolith Productions   Monolith Soft   Mythic Entertainment 

N

NCsoft   Namco   Namco Cybertainment, Inc.   Natsume   Naughty Dog   NetDevil  Neversoft   Nexon Inc.   Nintendo   Nival   NovaLogic   Nutting Associates 

O

O3 Entertainment   Obsidian Entertainment   Ocean Software 

P

PF Magic   Pandemic Studios   Paradox Entertainment   Paradox Interactive   Petroglyph Games   Polyphony Digital   PopCap Games   Psygnosis   Pterodon Software   Piranha Bytes  PyroStudios 

R

RAD Game Tools   Rare  Raven Software Ready at Dawn  Red Storm Entertainment   Rebellion   Reflections Interactive   Relic Entertainment   Remedy Entertainment   Retro Studios   Revolution Software   Ritual Entertainment   Rockstar Games   Rockstar Leeds   Rockstar North  Rockstar San Diego   Rockstar Toronto   Rowan Software   Running With Scissors, Inc.  

S

SNK Playmore   Saber Interactive  Sammy   Sega   Shaba Games  Sigil Games Online   Silicon Knights   Silmarils   SilverBack Studios   Simtex  Simutronics   SingleTrac  Smilebit   Softdisk   Softnyx   Sonic Team   Sony Computer Entertainment   Sony Online Entertainment   Spark Unlimited   Spectrum Holobyte  Spiderweb Software   Square Enix   Stainless Steel Studios   Starbreeze Studios   Starpath   Strangelite   Sucker Punch Productions   Sunsoft   Superior Software 

T

THQ   Taito Corporation   Take Two Interactive  Talonsoft  Team 17   Technos Japan Corporation   Tecmo   Telltale Games   Tesla Studios   The 3DO Company   The Behemoth   The Collective, Inc.   Three Rings Design   Timegate Studios   Trauma Studios   Treasure Co. Ltd   Treyarch   Tri Synergy   Troika Games   Turbine, Inc.  

U

Ubisoft   Ultimate Play The Game 

V

Valve Corporation  Vic Tokai   Virgin Interactive   Visual Concepts  Volition Inc. 

W

Wangame Studios   Warp Pipe   Warthog Games Limited   Wemade Entertainment   Wildfire Studios   Wisdom Tree Wargaming

Z

Z-Axis Ltd.  

Počítačová hra či videohra je druh hry zprostředkovaný interaktivním softwarem na různých elektronických platformách, například počítačích PC a Macintosh, na specializovaných herních konzolích, které jsou určeny téměř výhradně na hraní her a multimediální zábavu, či na mobilních telefonech.

S uživatelem hry komunikují uživatelem pomocí textu, grafiky a zvuků, často vyžadují ovládací zařízení či výkonný hardware. Obvykle slouží k zábavě, takzvané serious games ale pomáhají k rozvoji schopností a výuce. Dějiny videoher začínají v polovině 20. století a jejich vývoj je spojený s rozvojem výpočetní techniky.

 

 

 

 

Hra

Výsledkem vývoje počítačové hry je virtuální svět nebo prostředí, do kterého může hráč pomocí komponentů připojených k počítači (myšklávesnicejoystickgamepad a další) vstoupit a jeho dění ovlivňovat. K interakci dochází na základě zásahu hráče do spuštěného programu, který byl pro takový zásah vyvíjen. Obvykle se jedná o určitý úkol, který musí hráč splnit za daných podmínek nebo v časovém limitu, zvítězit v simulaci sportu či boje, případně dosáhnout jiného cíle odvislého od námětu a žánru hry i záměru vývojářů. Existují ale i tzv. sandboxové hry, které nemají žádný konkrétní cíl.

Námět

Námětem počítačové hry může být naprosto cokoliv – filmy, historické reálie a války, obyčejný život, detektivní vyšetřování, fantastické bitvy mezi smyšlenými národy, deskové hry atd.

Žánry

Herní žánry se dnes nejobecněji kategorizují do těchto žánrových skupin (viz níže), přičemž u některých titulů dochází k prolínání žánrů nebo vytváření specifických podžánrů. Žánry se liší způsobem zásahu hráče do hry a nabízenými prostředky programu k interakci.

Počítačové hry o více hráčích

Podrobnější informace naleznete v článku Hra o více hráčích.

Takové hry se dají hrát s jinými hráči. Různí hráči se mohou pomocí „sesíťování“ všech svých počítačů (nebo pomocí internetu) a napojením/přihlášením setkat v reálném čase v programu jedné a tytéž hry, s cílem kooperativního jednání nebo naopak se setkat jako protivníci či vytvořit v některých hrách i rozličné nepřátelské nebo spřátelené týmy. Hry o více hráčích (Multiplayer) jsou velmi populární mezi počítačovými hráči a to zejména proto, že lidský protivník či spoluhráč je mnohem atraktivnější volbou ve virtuálním světě, nežli počítačem ovládaný subjekt. Hry nabízí spektrum nápadů a možností využití herního prostředí hráčům, odvíjející se od žánru i technologického zpracování hry. Dnes téměř každá komerčně úspěšná hra nabízí možnost hry více hráčů.

Hry hrané po Internetu

Podrobnější informace naleznete v článku Online hra.

Online hra je počítačová hra, která umožňuje hraní po internetu. Buď je hra specificky pro takovou hru více hráčů navržena, nebo nabízí online hru jako druhou možnost vedle hry pro jednoho hráče bez potřeby připojení k síti.

Dělí se do těchto kategorii:

  • MOBA (Multiplayer online battle arena)
  • MUD (Multi-User Dungeon)
  • MMOG (Massively-Multiplayer Online Game)
    • MMORPG (Massively-Multiplayer Online Role Playing Game)
    • MMORTS (Massively-Multiplayer Online Real-Time Strategy)
    • MMOFPS (Massively-Multiplayer Online First Person Shooter)

Hry hrané na jednom počítači

Na jednom počítači může až několik hráčů najednou zasahovat do dění na obrazovce (obvykle čtyři), přičemž počet hráčů, kteří zasahují do hry je obvykle limitován samotnou hrou nebo množstvím ovládacích zařízení, které jsou k počítači k dispozici nebo jejich možností je k počítači připojit. Tento způsob hraní už však dnes u komerčních titulů nebývá k vidění, zejména pro značné nepohodlí několika hráčů tísnících se u jedné obrazovky, a tak zůstává doménou hlavně starších arkádovitých akčních her např. typu Dyna Blaster nebo závodů vozidel (např. Lotus) apod.

Hotseat

Tento způsob či mód hraní ve více hráčích je stále využíván zejména u her hraných po kolech (především strategických her jako Heroes of Might and Magic). Hráči se střídají pouze na jednom počítači, což je výhoda, délka hraní se však může neúměrně protahovat, což bývá ošetřeno např. časovým limitem. Je zároveň na nich, zda sledují tahy protivníka či ne.

Split Screen

Split Screen je multiplayer mód k vidění u starších her, zvláště těch, které ještě nepodporovaly hraní po síti. Spočívá v rozdělení obrazovky do několika částí podle počtu hráčů. Každý hráč pak vidí na obrazovce svojí část hry.

Bot

Bot je počítačem simulovaný hráč užívaný k tréninku nebo když není momentálně možnost živých spoluhráčů. Obvykle má nastavitelné atributy.

Hry hrané po místní síti[

Související informace naleznete také v článku Local Area Network.

Hry hrané po místní síti se hrají hráči proti sobě navzájem (PvP) nebo spolu proti počítači. Počet možných hráčů je omezen enginem hry. Nejčastěji používají protokol TCP/IP. Jeden hráč zakládá hru a stává se tedy „HOSTITELEM“, ostatní hráči se poté připojují jako „KLIENTI“. Hostitel přednastavuje vlastnosti hry buď v menu nebo přes konzoly. Skoro všechny moderní hry obsahující multiplayer mívají v sobě importovanou možnost hraní na místní síti a zvláštní balík na založení samostatného serveru (Dedicated server v Counter-Strike).

Způsoby interakce[

Kamera[

Hráčův pohyb po virtuálním světě snímá kamera, která může být statická nebo plovoucí, což záleží na typu hry, nastavení nebo grafickém enginu. Záběry kamery jsou poté přenášeny na hráčův monitor pro zobrazení dění ve hře.
U statické kamery jsou přednastaveny její polohy, hráč pak může přepínat mezi těmito pohledy například klávesou a zvolit si tak pro něho ideální pohled (statické kamery je využíváno zejména u závodních her - pohled z nárazníku, z kabiny, zpoza auta,..).
Plovoucí kamera je ovládána hráčem a ten si sám určuje její vzdálenost a úhel natočení většinou pomocí pohybu myši. Toho je využíváno zejména u her, kde má hráč velkou volnost pohybu, jako jsou MMORPG hry.
U některých her se můžeme setkat s různou kombinací statické a plovoucí kamery. Například je pevně dán úhel pohledu na bojiště, ale kameru lze přibližovat a oddalovat nebo nelze zoomovat, ale lze rotovat pod pevným úhlem pohledu, atp.
Základní pojmy pro typ kamery jsou:

  • First person - pohled z očí hrané postavy, vytváří dojem jako byste byli ve hře.
  • Third person - pohled třetí osoby, vidíte ovládanou postavu před/pod sebou, dává větší přehled o tom co se ve hře děje kolem Vás.

Grafika

Grafické zpracování je další určující součástí hry, která ukazuje její obsah z vizuálního hlediska. Každá hra (pokud není založena na ryze textové interakci s hráčem) má své grafické znázornění. Některé (zejména moderní hry) mají díky množství efektů vysoké nároky zejména na výkon grafické karty.

Herní prostředí

Zpracováno 2D nebo 3D.

  • jeden rozsáhlý a detailní svět – RPG hry, adventury, akční hry
  • okruhy, stadiony atp. – sportovní hry, závodní hry, simulátory
  • početné a rozsáhlé lokace – simulátory, adventury, arkády, akční hry, logické hry
  • jedno obměňované herní prostředí – arkády, logické hry, sportovní hry
  • Rozlehlými světy se vyznačují RPG hry.
  • Arkády a logické hry si většinou vystačí s neměnným prostředím, jen lehce obměněným, hraje-li se hra např. na kola nebo dosáhl-li hráč určitého počtu bodů. V arkádách, logických hrách a simulacích se nejčastěji setkáme s výrazem Game Over, který znamená neúspěch – Konec hry.
  • Adventury mívají početné lokace k prozkoumávání, ale stejně jako RPG hry se mohou vyznačovat rozsáhlým světem.
  • Závodní hry se samozřejmě odehrávají v lokacích prostoupených dráhou pro pohyb vozidla nebo několika okruhy.
  • Letecké simulátory jsou zase logicky vymezeny vzdušným prostorem nad rozsáhlou lokací, jiné simulátory se odehrávají nejčastěji v rozsáhlé lokaci s detailním a uceleným prostranstvím.
  • Prostředí sportovních her jsou taktéž příznačná – stadiony, okruhy atd.

Využití v lékařství

V případě rozsáhlých popálenin, je u bolestivé terapie při hojení ran vedle nasazení opiátů dovoleno též hrát počítačové hry, sloužící k odvedení jeho pozornosti od bolesti. V USA byl pro tyto účely vytvořen program Ice World (Svět ledu), z důvodu, že pacienti tvrdili, že se jim připomíná zážitek popálení. Proto byl vyvinut program se sněhem a ledem.

Obvyklá herní schémata, výrazy a pojmy[

  • New Game (Nová hra)
  • Load Game (Načíst uloženou hru)
  • Save game (Uložit hru)
  • Quick save/load (Rychlé uložení/načtení)
  • Single player (Hra pro jednoho hráče)
  • Multiplayer (Hra více hráčů)
  • Game Over (Konec hry)
  • Level (Úroveň)
  • Score (Body)
  • Respawn (obnovení postavy po ztrátě života)

Historie počítačových her

Podrobnější informace naleznete v článku Dějiny počítačových her a videoher.
 


Problémy spojené s počítačovými hrami[

Počítačové hry s sebou přináší množství volnosti a kreativity vývojářů, vytvářením umělých světů, které mají takovou etiku, jakou definuje tvůrce v pravidlech a takovou morálku jakou zvolí hráč. U typů čistě akčních her jde prvořadě o účelové násilí nebo zabíjení. S možnostmi technologií se upřednostňuje realistické ztvárnění smrti adekvátní ke způsobu zabití. Hraní takových her pak otupí reakce na násilí.[1] Metaanalýza ukázala, že hraní násilných her působuje zvýšení agresivity a snížení empatie.[2]

S rozšířením a zpřístupněním internetu masám vzrostl zájem o online hry (MMORPG), které umožňují hráčům žít život virtuálního charakteru (avatara) ve virtuálním světě, s možností kooperace s ostatními hráči, jež jsou napojením rovněž součástí virtuálního světa. Vesměs platí, že morálku si pěstují avataři sami a často odlišnou, než znají ze skutečného světa. Problémem spojeným s MMORPG je závislost na nich, která je dána zejména jejich časovou náročností. Obecně má závislost na počítačových hrách negativní vliv na sociální vztahy a zdravotní kondici.

Odkazy

Literatura

Reference[editovat | editovat zdroj]

  1. Skočit nahoru http://public.psych.iastate.edu/caa/abstracts/2005-2009/07cab.pdf - The effect of video game violence on physiological desensitization to real-life violence
  2. Skočit nahoru https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=4NylLU4AAAAJ&pagesize=100&sortby=pubdate&citation_for_view=4NylLU4AAAAJ:9ZlFYXVOiuMC - Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in Eastern and Western countries: A meta-analytic review.

Související články

Externí odkazy

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář